Šo rindu autors sen pārstājis brīnīties par to, ka dzejniece Ruta
Skujiņa 1940. gadā vārsmoja: «Tā zeme vairs nepaliks kaunā, kas kļuvis
Staļina draugs».
Iespējams, ka nabaga sieviete ar šādu reveransu «visdižākajam» cerēja
izpirkt sava vīra grēkus boļševistiskās varas priekšā, varbūt pieļāva
varbūtību, ka, pateicoties tādām pērlēm, viņa tiks sovjetiskā Pegasa mugurā, jo
visai maz ticams, ka dzejniecei no visas tiesas būtu sirdī iekļuvis «bacillikum
komunistikum»...
Sevišķi mani nepārsteidz arī tas, ka Vizma Belševica savas
literārās karjeras sākumā bija uzdzejojusi kaut ko par Kremļa torņiem un
Sarkano laukumu – krievu revanšisti un pašmāju kangari šo panegiriku bija
pārtulkojuši krieviski un ievietojuši savas revolverlapas «Budņi»
pašā pirmajā lappusē ar zemtekstu: «lūk, kā tagadējā nacionāliste toreiz
vārsmoja!»...
Esmu piedevis Ojāram Vācietim viņa pirmajā dzejoļu krājumā «Tālu
ceļu vējš» ievietoto dzejoli ar asinskāro sapni – kā dzejnieks izrēķināsies ar
savu bijušo saimnieku, ja tas, no amerikāņu lidmašīnas izlēcis, sāktu spiegot
pret Vācieša sociālistisko dzimteni un, ja vien dzejniekam izdotos veco paziņu
notvert... (Jaunam iesācējam savulaik nebija cerību tikt publicētam, ja tas
kaut nedaudz nebija paluncinājies Maskavas priekšā un tai kaut ko pabučojis...)
Neizprotama man turpretī līdz šai dienai ir un paliek mums visiem
zināmās Mirdzas Ķempes rīcība, kura dažus mēnešus pirms savas nāves
atstāja mums «Literatūras un Mākslas» slejās neglītas atmiņas par
sevi.
«Nodevējs izraidīts
Ej ārā no mūsu dzimtenes,
Kuras karogs ir taisnīgo asinīm slacīts
Un visām tautām cerību nes.
Ej! – vārds šis skarbais ir sacīts.
Par to, ka lādēji māti savu
Un brīvības cīnītājus pēli
Ar savu uzpūsto slavu,
Ar nekautro, indīgo mēli.
Nu izmests starp salašņām staigā,
Drīz nebūsi nevienam vajadzīgs.
Lai vēl kādu brīdi tie klaigā,
Kas pēc taviem murgiem tvīkst.
Ņem naudu un vēl pelnies,
Drīz klusums pār tevi klāsies,
Bet pār mūsu varoņu pelniem
Mūžīga slava lidināsies», utt., utt.
Šodien mums vairs neviens neatklās un neizskaidros, kādēļ dzejniece ar
stabilu vārdu un sabiedrisko stāvokli atļāvās kaut ko tik neglītu un neķītru
pret krievu tautas sirdsapziņu A. Solžeņicinu, kam līdzināties ne
talanta, ne intelekta, ne drosmes ziņā Ķempe, neraugoties uz saviem tituliem,
ne tuvu nespēja...
Maz ticams, ka pieredzējusī sieviete 1974. gadā vēl ticēja, ka
Solžeņicins ir nodevējs un ka sociālisms uzvarēs visā pasaulē. Varbūt indīgo
vārsmu neuzrakstīšanas gadījumā no kaut kā baidījās? Varbūt no tā, ka
nepaklausības gadījumā viņu var nelaist kārtējā propagandas braucienā uz kādu
eksotisku zemi? Bet bez tā taču var iztikt – augstāk par čekas žēlastību taču
ir gods un sirdsapziņa!
Gauži dīvaina bija arī tautā cienītā un mīlētā pirmā zvejniekdēla lomas
tēlotāja, vēlāk režisora (viņa iestudētās brīvdabas izrādes 70. un 80. gados
parasti izvērtās par nacionālām demonstrācijām, ar aktieru un publikas
patriotisku kopdziedāšanu, piedaloties pašam režisoram) reakcija uz pirmajām
Atmodas izpausmēm. Uz «Rīgas Balss» korespondenta jautājumu, ko
sirmais teātra mūzas kalps domā par mītiņiem pie Brīvības pieminekļa, pēdējais
atbildēja apmēram tā: «Tur lasās ļembastnieki un palaidņi, kas negrib ne
strādāt, ne mācīties»(?)
1987. gada 24. augustā divi pazīstami operdziedoņi – viens vecs, otrs
vēl jauns – kompartijas steigšus sasauktajā sapulcē neganti nosodīja un gānīja
iepriekšējās dienas mītiņa dalībniekus pie Brīvības pieminekļa, arī savus
kolēģus. (Ir vērts runāt, ka jau visai drīz jaunākais no abiem sveica
ievērojamas nacionālas organizācijas kongresu ar savām dziesmām – bija
apjautis, kurā pusē spēks un nākotne...)
Līdz šai dienai man grūti izprast, vai tiešām mans skolas biedrs, no
izteikti latviskas ģimenes nākušais Gunārs Cilinskis nevarēja
izvairīties no piedalīšanās filmā «Tobago maina kursu», kur tas,
pagrīdnieka Drēziņa lomu tēlojot, bija spiests – saplēst Latvijas karogu.
Taču vēl nekaunīgāk pret sarkanbaltsarkano karogu savā visnotaļ
slavenajā romānu sērijā «Tālajos pilskalnos» izturas rakstnieks Laimonis
Purs, kas vēlāk gandrīz katrā «Lauku Avīzes» numurā mācīja,
kā jādzīvo patriotiski noskaņotiem latviešiem...
«Sarkanbaltsarkanais karogs kā tāda
nesaticības un atriebības vārna parādās allaž, kad ož pēc guvuma, vienalga, vai
tie būtu savi ļaudis, kaimiņi vai tāltautas, ja tikai varēja ko atņemt.» («Tālajos pilskalnos», III
grāmata, 162. lpp.)
Tiesa, autors te runā par Cēsu letgaļu, vācu sabiedroto, karogu, taču
asociācija ir nepārprotama...
Olafs Laukmanis